AndrzejR2 AndrzejR2
447
BLOG

Kto blokuje realizację misji publicznej TVPInfo?

AndrzejR2 AndrzejR2 Rozmaitości Obserwuj notkę 9

Na stronie KRRIT możemy znaleźć takie oto wyimki z Ustawy o radiofonii i telewizji.

2. Zadania nadawców publicznych

Zgodnie z art.21 ust.1 publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.

Do zadań publicznej radiofonii i telewizji, wynikających z realizacji misji, należy w szczególności:

  1)  tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;

 [...]

 

Programy publicznej radiofonii i telewizji powinny:

  1) kierować się odpowiedzialnością za słowo i dbać o dobre imię publicznej radiofonii i telewizji;

  2) rzetelnie ukazywać całą różnorodność wydarzeń i zjawisk w kraju i za granicą;

  3) sprzyjać swobodnemu kształtowaniu się poglądów obywateli oraz formowaniu się opinii publicznej;

  4) umożliwiać obywatelom i ich organizacjom uczestniczenie w życiu publicznym poprzez prezentowanie zróżnicowanych poglądów i stanowisk oraz wykonywanie prawa do kontroli i krytyki społecznej;

  [...]

3. Finansowanie nadawców publicznych.

Zgodnie z art.1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 roku o opłatach abonamentowych (Dz.U. z 2005 roku Nr 85, poz. 728 i Nr 157, poz. 1314) w celu umożliwienia realizacji misji publicznej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, pobiera się opłaty abonamentowe.

 

Przeglądając zasoby Internetu trafiłem na blog Pani Janiny Jankowskiej a tam na wpis pod tytułem „Red. Jarosław Kulczycki - dziennikarz zaangażowany.”. W notce tej Pani Jankowska bardzo krytycznie wypowiada się zachowaniu się, wobec publicysty Łukasza Warzechy, red. Jarosława Kulczyckiego prowadzącego 7.II.2015 od godz.22.10 w TVP INFO program pod tytułem "Z dnia na dzień".
Niestety nie oglądałem tego programu i w związku z tym nie byłem w stanie zweryfikować tych było nie było bulwersujących, w kontekście wyżej przedstawionych zapisów Ustawy o radiofonii i telewizji, ocen Pani Jankowskiej. W komentarzu pod notką znalazłem link do, oferowanej przez popularny serwis internetowy o nazwie YouTube, kopii tego programu misyjnego telewizji publicznej. Niestety po kliknięciu tego linku oczom moim ukazał się następujący komunikat: „Ten film wideo zawiera treść od partnera TelewizjaPolska-itvp, który zablokował go na mocy praw autorskich.”

Przyznam się, że treść tego komunikatu wprawiła mnie w osłupienie.

Przecież zgodnie z art.1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 roku o opłatach abonamentowych (Dz.U. z 2005 roku Nr 85, poz. 728 i Nr 157, poz. 1314) w celu umożliwienia realizacji misji publicznej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, w dniu 13.01.2015 roku, na konto Poczta Polska S. A. COF Dział Abonamentu wpłaciłem kwotę 232,20 zł tytułem opłaty abonamentowej za rok 2015. Innymi słowy zapłaciłem TVPInfo z góry za cały rok z góry za produkcję i rozpowszechnianie programów w zakresie misji publicznej, w tym oczywiście za program "Z dnia na dzień".
Serwis internetowy YouTube rozpowszechnia umieszczone w tym serwisie treści bezpłatnie, tym samym ktoś kto zabrania temu serwisowi bezpłatne rozpowszechnianie wyprodukowanego za moje pieniądze programu „misyjnego” TVPInfo z jednej strony narusza przepisy Ustawy o radiofonii i telewizji, a z drugiej po prostu mnie okrada.

Jutro zapytam prezesa KRRiT, czy jak tam on się tytułuje, o co w tym chodzi i za co tej „publicznej” w końcu płacę.

Piszę jak jest.

 

AndrzejR2
O mnie AndrzejR2

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości